Att skapa något som inte finns

Louise Hellbom · 4 nov, 2020

Stillin's resa har handlat om att skapa och utvecklas tillsammans. Från början hade vi kontakt med olika skolor. Vi valde Sankt Eriks gymnasium som närmaste samarbetspart. Där skulle vi träffas tillsammans, elever, lärare och skolyoga som en aktörsgrupp och gemensamt försöka röna ut vilka utmaningar och möjligheter vi hade att arbeta med. Vi träffades och arbetade intensivt varje vecka. Vi hade alltså ingenting annat än vetskapen om att vi ville bygga något som kan användas i klassrummet för att öka självledarskap och välmående.  Varje måndag var unik och vi kom alltid tillbaka med nya spännande saker att utforska och arbeta vidare med. Vi i skolyogateamet åkte till skolan med planer och förväntningar om vad vi skulle få ut och lämnade skolan med en känsla av att det inte alls blev vad vi hade tänkt oss samtidigt som vi log stort när vi förstod gång på gång att vi fick precis det vi behövde för att utveckla projektet vidare. Vi behövde vara följsamma och ändra vår uttänkta riktning utifrån vad elever och lärare delade med sig av, släppa taget och låta stillin formas genom dessa möten. Från början hade vi en plan på att det skulle bli en app. När vi tog upp den idén med eleverna var de inte alls intresserade. Vi fick släppa idén helt och landade slutligen i en digital plattform som blev mer riktad till lärare. Youtube blev kanalen för eleverna. Att se hur det här växer fram från en tanke, en intention till något som tar verklig form tillsammans med eleverna är som att se ett frö växa till ett träd. Vi slutar inte att förundras och glädjas över samarbetet, över de hinder som lär oss att hitta rätt, över elevernas entusiasm och energi, över lärarnas engagemang och över att vår mänskliga förmåga att skapa i en lärande process.

www.stillin.se

Dela artikeln