Det blev ett arvsfondsprojekt!

Louise Hellbom · 4 nov, 2020

Skolyoga startade 2012 med en vision; att integrera yoga som hälsofrämjande verktyg i skolan. Vi lyckades väl med att nå förskolan och grundskolan. Utmaningen blev gång på gång att integrera yoga i gymnasieskolor. Vi nådde inte riktigt fram tills vi såg möjligheten att genom arvsfonden göra en ordentlig satsning där vi kunde ta fram ett verktyg som är hållbart och anpassat för gymnasieskolan. Vi trodde verkligen på det. Vi fick nej på första ansökan men ville inte ge upp, med tanke på alla de 100-tals gymnasieungdomar och unga vuxna som vi mött på konferenser, på stan och i yogasammanhang som beskriver hur de upplever stress i skolan och att de samtidigt saknar konkreta verktyg. Eleverna vet oftast vad de behöver och vill skapa förändring men de visste inte alltid hur.  Nyckeln var att göra det här tillsammans med lärare och elever. Vi har tack vare arvsfonden nu kunnat fungera som en facilitator som skapar förutsättningar för ungdomar och lärare att utveckla det här materialet tillsammans med oss. Vi bidrar med kunskap, teknik och övningar och de bidrar med kunskap, erfarenhet och ramar som gäller gymnasieskolan. Tillsammans har vi skapat ett material som blir aktuellt och hållbart i längden. Vi är tre personer som arbetar deltid i projektet, en projektledare, en koordinator och en metodansvarig, alla med lång erfarenhet av att arbeta med skolan, med yoga och andra bodymindtekniker samt process och utvecklingsledning. 

Vi har aktörs- och referensgrupper där vi möter både elever och lärare och bollar deras behov och utmaningar i skolan. Vi provar övningar och utvärderar effekter och upplevelserna av de. De är med och tycker och tänker om form, innehåll, design, ja allt vad vi skapar tillsammans. Det är en process som vi inte visste var den skulle börja och vi vet sannerligen inte var den kommer att sluta men en sak vet vi - vi är på helt rätt väg och vi går den tillsammans!

Dela artikeln